"Tiada Sambutan Memperingati Tragedi 23 Feb"-Tarmizi

on 23 Feb 2012

Serdang, 23 Feb: Hari ini genap setahun tragedi pecah pintu pentadbiran UPM atau dikenali sebagai Black Day 23 Feb. Tragedi yang mengakibatkan cedera ringan enam orang masing-masing tiga daripada pelajar dan pengawal keselamatan setelah terkena serpihan kaca itu berlaku pada jam 3.30 petang 23 Februari tahun lepas. 

Tragedi yang dikatakan berpunca daripada TNCHEP UPM, Prof Dr. Mohd Fauzi Ramlan yang ketika itu enggan berhadapan dengan pelajar bagi menjelaskan sebab pembatalan pencalonan 33 calon Pro-Mahasiswa. Pembatalan tersebut juga menyebabkan kemenangan 11 calon ditarik balik.

Pelajar daripada kumpulan Pro-Mahasiswa UPM mula berkumpul di bangunan pentadbiran 22 Feb sebaik menerima notis pembatalan kira-kira 10 malam. Berikutan terpaksa menunggu lama untuk berjumpa dengan Fauzi Ramlan, penyokong kumpulan Pro-Mahasiswa yang mula berang berkeras memaksa pengawal keselamatan buka pintu utama bangunan tersebut dengan amaran untuk memecah masuk.

Keengganan pihak keselamatan membuatkan penyokong kumpulan itu mara menuju ke pintu utama lalu berlaku tolak menolak pintu hingga mengakibatkan pintu kaca tebal bangunan itu pecah. Sejurus tragedi bersejarah politik kampus itu berlaku, hampir berlaku pergelutan antara pengawal keselamatan dan pelajar namun ditenangkan oleh beberapa staf di situ. Tiada sebarang tangkapan dibuat.

Walaupun setahun berlalu tragedi itu, Pengerusi Pro-M, Tarmizi Anuwar yang dihubungi tidak bercadang untuk mengadakan sebarang sambutan memperingati tragedi itu. Kumpulan Aspirasi pula yang menamakan tragedi itu dengan "Black Day 23 Feb" juga tidak adakan sebarang sambutan.

Pilihanraya kampus UPM tahun ini bakal menyaksikan pertembungan dua kumpulan masing-masing Pro-Mahasiswa UPM dan Aspirasi UPM yang isytihar kumpulan mereka melalui laman sosial.-PutraNews

Ranking: 5

{ 0 komen... read them below or add one }

Post a Comment

 
© Harian Putra | All Rights Reserved
D.I.Y Themes ByBelajar SEO