Outstanding Young Malaysian milik pensyarah UPM

on 30 Oct 2012

SERDANG- Pensyarah dan juga merupakan seorang penyelidik, Prof Dr. M.Iqbal Saripan,32, telah memenangi anugerah Outstanding Young Malaysian di dalam katogeri Inovasi Perubatan yang berlangsung di Ten Outstanding Young Malaysian(TOYM) 2012.

Dr Iqbal bersama Sijil dan Trofi bagi anugerahnya
Dr Iqbal yang juga merupakan Ketua Jabatan Kejuruteraan Sistem Komputer dan Komunikasi, Fakulti Kejuruteraan UPM, memfokuskan penyelidikan didalam bidang memprosesan isyarat (signal processing)/pengimejan digital, pemgimejan perubatan, kejuruteraan bioperubatan dan juga proses video dan audio.

Beliau menemui satu cara yang inovative bagi mengesan sel kanser secara awal melalui pengimejan nuklear, yang dikenali sebagai Wired Network collimator, dimana ia dapat mengesan sel kanser sekecil 1 milimeter dan juga telah mengubah suai collimator ini supaya ia tidak memberikan kesan sampingan radiasi kepada pesakit.

"Inovasi perubatan bukan sahaja melibatkan penyertaan pesakit dan doktor perubatan, tetapi juga jurutera Mesin-mesin diagnostik yang paling canggih di hospital-hospital adalah sebenarnya hasil daripada kemajuan dalam sains kejuruteraan ", jelas beliau.

"Kewujudan bersama maklumat perubatan dan kejuruteraan telah menghasilkan satu bidang baru iaitu kejuruteraan bioperubatan. Bidang ini pelbagai disiplin menggabungkan kepakaran dari latar belakang yang berbeza untuk mencapai matlamat yang sama, iaitu kemajuan kemudahan perubatan untuk manfaat masyarakat," kata Dr Iqbal di dalam ucapannya selepas menerima sijil dan trofi bagi anugerah yang disandang.

Selain Dr Iqbal, terdapat dua lagi penyelidik UPM iaitu Prof. Dr. Mohd Adzir Mahdi yang juga dari Jabatan Kejuruteraan Sistem Komputer dan Komunikasi dan seorang lagi iaitu Assoc. Prof. Dr. Cheah Yoke Kqueen dari Jabatan Sains Bioperubatan, Fakulti Perubatan Dan Sains Kesihatan.

TOYM 2012, yang merupakan kali ke-27 dalam siri anugerah tahunan , dianjurkan oleh Junior Chamber International Kuala Lumpur, Mandarin seksyen (JCIM) untuk mengiktiraf pencapaian penyelidik muda pencipta dan Malaysia yang berusia antara 18 dan 40 tahun dalam bidang masing-masing dan sumbangan mereka untuk kebaikan umum masyarakat.  
Ranking: 5

{ 0 komen... read them below or add one }

Post a Comment

 
© Harian Putra | All Rights Reserved
D.I.Y Themes ByBelajar SEO