Hazim Sedia Hadapi AGM ke-2 PMIUPM

on 5 Mar 2012

Serdang, 6 Mac: Mesyuarat Agung Tahunan (AGM) PMIUPM Khamis lepas menyaksikan perdebatan antara perwakilan menyebabkan AGM sedikit kecoh berikutan beberapa perwakilan yang mengkritik perjalanan majlis dan menuntut AGM ditangguh. 

Dalam AGM tersebut, hanya satu usul sempat dibahaskan dan berakhir dengan keputusan untuk mengadakan AGM ke-2 dengan sokongan majoriti yang menolak AGM akibat daripada kekecohan tersebut.

Sementara itu, TNCHEPA, Prof Datuk Dr. Mohd Fauzi Ramlan yang sedia maklum tentang insiden yang berlaku sebaliknya berpandangan menerima AGM pertama itu sebagai sah dan tidak perlu adakan AGM kedua sekiranya mengikut konstitusi dan persetujuan 2/3. 

Mengikuti perkembangan Mesyuarat Agung Tahunan itu, Hazim dalam kenyataan beliau hari ini menyatakan bahawa beliau bersedia untuk AGM ke-2 dengan perlaksanaan AGM yang lebih baik. AGM ke-2 yang bakal diadakan seperti dalam persetujuan majoriti untuk mandatkan kepada wakil 'senior' sebagai penganjur, akan diketuai oleh mantan Presiden PMIUPM 2010/2011, Abdul Razak Omar.

Menurut Hazim, "Saya bersedia dengan segala apa sahaja keputusan Majlis Syuro pimpinan PMIUPM sama ada saya kekal Presiden ataupun digugurkan dari jawatan Presiden."

Hazim juga selaku Presiden sesi lepas berterima kasih dan memohon maaf kepada hadirin yang hadir termasuk Yang di-Pertua Majlis Perwakilan Pelajar UPM (MPPUPM), Mohd Iqbal Ismat atas insiden luar jangka itu.

Merujuk Perlembagaan Persatuan/Kelab UPM, Persatuan/Kelab yang berdaftar di UPM diwajibkan untuk mengadakan Mesyuarat Agung Persatuan/Kelab selaras dengan Perkara 2 dan Perkara 4 yang termaktub di dalam Perlembagaan Persatuan/Kelab yang mengharuskan semua Persatuan/Kelab mengadakan Mesyuarat Agung pada setiap satu (1) tahun mengikut tarikh yang dimaklumkan oleh Seksyen Pembangunan Pelajar, BHEP UPM.

Persatuan/Kelab yang tidak adakan AGM berisiko untuk terbatal secara automatik sebagai persatuan berdaftar UPM. Sehingga kini, PMIUPM yang dikatakan akan adakan AGM ke-2 belum menetapkan tarikh dan urusan prosedur untuk adakan program juga belum dibuat.-PutraNews 



Ranking: 5

{ 0 komen... read them below or add one }

Post a Comment

 
© Harian Putra | All Rights Reserved
D.I.Y Themes ByBelajar SEO