AGM PMIUPM: Hazim Kekal Presiden, AGM Kecoh

on 4 Mar 2012

Serdang, 3 Mac: Presiden Persatuan Mahasiswa Islam UPM (PMIUPM), Mohd Hazim Mohd Noh kekal di kerusi beliau sebagai Presiden setelah pengumuman pimpinan tertinggi baharu dalam Mesyuarat Agung (AGM) persatuan itu dibuat Khamis lepas.

Pemilihan yang dibuat secara 'syuro' oleh pimpinan lepas menyaksikan dua posisi kekal disandang masing-masing Syakirin Md Zahar (Timb. Presiden) dan Shahirah Hatta (Setiausaha Kerja).

Antara 'muka baru' yang dilantik, Ahmad Zulfadhli Ahmad Kamal sebagai Setiausaha Agung, Presiden D'Naim, Muhd Sufiyan Mohd Nor menyandang jawatan Bendahari, Aqilah Mukhtar sebagai Pengerusi Helwani, Siti Zulaikha Rusmadi selaku Timb. Pengerusi Helwani dan siswi berasal dari Sabah, Kartika Firman sebagai Timb. Bendahari. Boleh rujuk di video terbitan Media PMIUPM disini,



AGM KECOH, BEBERAPA PERWAKILAN TUNTUT AGM KE-2 DIBUAT

Perjalanan AGM mula terganggu apabila seorang perwakilan yang juga mantan Presiden PMIUPM 2010/2011, Abdul Razak Umar bangun dan menegur perjalanan AGM dengan mendakwa AGM yang baru sahaja bermula tidak mengikut format dan notis jemputan AGM agak lewat, dikatakan bercanggah dengan perlembagaan PMIUPM.

Teguran awal itu kemudiannya disambut oleh beberapa perwakilan lain yang sependapat dengan Razak, mula bangun untuk menegur Pengerusi Tetap AGM.

Sementara itu, ada perwakilan yang mencelah untuk mendesak perwakilan hentikan provokasi yang mengganggu majlis dan cadangkan AGM diteruskan dengan penambahbaikan.

Suasana AGM semakin kecoh apabila Razak dan beberapa perwakilan lain terus mendesak AGM ditunda ke hari lain, menyebabkan seorang perwakilan bangun meminta mereka meninggalkan mesyuarat penting itu kerana mencetuskan provokasi.

Perdebatan dan desakan untuk tunda AGM yang dikatakan berpunca daripada hanya kesilapan teknikal oleh penganjur menimbulkan resah dalam kalangan perwakilan dan pemerhati yang mula beransur meninggalkan majlis kerana kecewa dengan sikap perwakilan yang cetuskan provokasi dengan mendesak AGM ditunda walaupun kerana kesilapan teknikal.

Pada hujung AGM, Pengerusi Tetap, Amirul Rahman mengumumkan AGM ditunda dan akan dibuat kali ke-2 dengan sokongan majoriti bagi meredakan suasana dan tidak puas hati pihak yang mendesak. 

AGM SAH, PERLANTIKAN SECARA SYURO

Sementara itu, Pengerusi Tetap, Amirul Rahman akui kesilapan teknikal malam itu berlaku secara tidak diduga dan masih ada ruang diperbetulkan secara baik, bukan dengan menimbulkan kekecohan di majlis.



Beliau juga tidak menolak kemungkinan bahawa kekecohan yang berlaku telah dirancang kerana rasa tidak puas hati dengan kaedah perlantikan pimpinan baharu seperti yang diamalkan sebelum ini melalui syuro pimpinan semasa.

Berbeza dengan keputusan mesyuarat agung agar ditunda, Hazim yang berjumpa TNCHEPA, Prof Datuk Dr. Mohd Fauzi Ramlan keesokan harinya, memaklumkan bahawa beliau (Fauzi Ramlan) menerima AGM pertama itu sebagai sah dan tidak perlu adakan AGM kedua sekiranya mengikut konstitusi dan persetujuan 2/3.

Hazim yang dihubungi berkata "TNC sedia maklum dengan apa yang berlaku dan beliau sempat bertanya kepada saya tentang AGM ketika saya berjumpa beliau bagi berbincang tentang program persatuan. Saya menceritakan serba sedikit apa yang berlaku dan beliau berkata di peringkat HEP tiada masalah."
 
Mengulas tentang apa yang berlaku malam tersebut, tambah Hazim, "Penyuaraan terhadap sesuatu dasar ataupun pendapat haruslah dilakukan dengan mengambil kira di mana kita berada. Kita ada tetamu kehormat dan pemerhati malam itu daripada kalangan bukan Islam pun ada. Sikap berbantah-bantah menjatuhkan maruah dan merugikan kita dan kesatuan dakwah."

Mengikuti perkembangan AGM tersebut, Hazim yang dilantik semula Khamis lepas sependapat dengan TNC, dengan merujuk semula konstitusi dan persetujuan 2/3 perwakilan, sama ada perlu atau tidak AGM ke-2.-PutraNews


Ranking: 5

{ 2 komen... read them below or add one }

Anonymous said...

ne spesis xsdr diri nmaanyaaaaaaaa....
dah dalam agm tue 2/3 setuju nak wut yg baru, buat je la yg baru...
kalu still guna yg ne jugakkk nampaknya lebh ptngkan tnc demi ahli sendiri.. jd apa kepntgan ahli...baek tak yah buat.. kami sebgai ahli hendakan pimpinan yg baru... saudara hazim tunjukan creditability anda sebagai pemimpin.. jgn kasi malu pimpinan yg baru..... kpd yg organize blog ne.. serius ak ckp.. agm sekolah RENDAH lagi elok laaaaa.......... agm paling buruk yg penah ak ikut......


4 March 2012 at 10:12
Anonymous said...

agm paling bodoooo yg pernah ak joinnn


4 March 2012 at 10:52

Post a Comment

 
© Harian Putra | All Rights Reserved
D.I.Y Themes ByBelajar SEO