Pemidato UPM Wakil Malaysia ke PABM

on 7 Mar 2012

Serdang, 8 Mac: Pemidato dari Universiti Putra Malaysia (UPM), Fathiah Ibrahim bakal mewakili Malaysia ke peringkat akhir Pertandingan Pidato Antarabangsa Bahasa Melayu (PABM) ke-6 yang akan berlangsung malam ini.



Pertandingan berprestij yang bertujuan memartabatkan Bahasa Melayu ini akan menyaksikan perebutan piala pusingan Piala Perdana Menteri oleh wakil dari 3 negara bagi kategori nusantara dan 5 negara bagi kategori antarabangsa.

Fathiah Ibrahim

Fathiah yang berada dalam kategori nusantara akan bersaing dengan Wahyudi (Indonesia) dan Dk Mumtazah Pg. Haji Md Jaafar (Brunei) bagi merebut gelaran johan. Lima negara bagi kategori antarabangsa adalah dari  Moldova, Rusia, Jepun, Afghanistan dan Latvia.

Dalam PABM ke-6, 69 peserta dari 64 negara menyertai pertandingan tersebut, meningkat berbanding tahun lepas sebanyak 61 negara menghantar wakil.

Peringkat akhir pertandingan Pidato Antarabangsa Bahasa Melayu 2012 akan berlangsung malam ini (8 Mac) pada jam 8.00 malam di PICC Putrajaya.

Pemidato UPM mencatat sejarah apabila tiga kali berjaya mewakili Malaysia ke peringkat akhir sejak penganjuran PABM 2007 iaitu tahun 2009, 2011 masing-masing diwakili Shamsul Salleh dan Amiruddin Abd Rahman. Tahun ini merupakan kali ketiga pemidato UPM berjaya ke pusingan akhir.

PutraNews mengucapkan tahniah dan selamat berjaya kepada Fathiah Ibrahim bersama doa pulang membawa kejayaan.-PutraNews
Ranking: 5

{ 0 komen... read them below or add one }

Post a Comment

 
© Harian Putra | All Rights Reserved
D.I.Y Themes ByBelajar SEO