PMIUPM: AGM 2 Lancar, Hazim Sebak

on 9 Mar 2012

Serdang, 9 Mac: Selepas Mesyuarat Agung Persatuan Mahasiswa Islam Universiti Putra Malaysia (AGM PMIUPM) 2012 yang dijalankan Khamis lepas tidak sah dalam keputusan pada penghujung AGM, semalam AGM kali kedua PMIUPM berlangsung dengan lancar.

Sebahagian besar ahli tetap persatuan hadir sebagai perwakilan. Turut hadir dalam majlis perasmian, Pengarah AGM, Abdul Razak Omar, Penyelaras persatuan, Ustaz Nuruliman Ibrahim para pemerhati luar termasuk wakil bukan Islam dan pengawal keselamatan.


Farhannaim sebagai Pengerusi Tetap

Dengan persetujuan majoriti, Muhamad Farhannaim dipilih sebagai Pengerusi Tetap. Sebaik majlis perasmian selesai dan sesi perbahasan usul bermula, Pengerusi Tetap meminta selain ahli persatuan untuk keluar dewan pada awalnya namun sempat diperbetulkan oleh Hazim bahawa selain ahli persatuan boleh hadir sebagai pemerhati yang tidak dibenarkan terlibat dalam perbahasan usul.


Hazim dalam ucapan pembubaran

Hazim dalam ucapan beliau sebelum pembubaran menyebut, "Tidak ada gunanya seorang pemimpin itu memimpin jika tiada ketaatan daripada ahli." Seterusnya, Hazim umumkan pembubaran kepimpinan PMIUPM 2010/2011.

AGM diteruskan dengan pengumuman oleh Pengerusi Tetap, lantikan baharu pimpinan persatuan sesi 2011/2012. Tidak ada perubahan lantikan baharu kali ini seperti diumumkan dalam AGM Khamis lepas.

Suasana AGM mula berubah apabila Hazim bangun dan umumkan bahawa beliau menolak jawatan Presiden. Perwakilan yang tergamam seketika kemudiannya mencadangkan posisi 'orang pertama' persatuan itu dipilih secara undi.


Pemilihan kali ini berbeza apabila Presiden dipilih secara undi berbanding pemilihan secara syuro pimpinan semasa dalam AGM sebelum ini

Antara sebab Hazim menolak posisi yang disandang beliau lepas, dengan nada rendah hati beliau sebut, tiada ketaatan ahli terhadapnya, ditekan dengan tohmahan dan fitnah ke atas beliau selain memberi peluang kepada yang lebih baik.

Selain Hazim, calon Presiden yang dicadangkan oleh perwakilan iaitu Muhamad Farhannaim, Pengerusi Tetap AGM. Hazim mendapat undi sebanyak 88 undi daripada 122 undi sekali gus dilantik semula sebagai Presiden.

Beberapa usul yang sempat dibahaskan antaranya usul untuk meminda perlembagaan yang kali terakhir dipinda 2001, menubuhkan badan muallaf dan usul terakhir, menukar penasihat persatuan dengan Pengarah Pusat Islam secara automatik sebagai penasihat.

Pada penghujung AGM, dengan nada sebak dan terkedu-kedu, Hazim dalam ucapannya timbul rasa tertanya-tanya sebab majoriti ahli persatuan masih memberi kepercayaan kepada beliau untuk memimpin persatuan. Tambahan pula, ada ura-ura menyebut beliau telah lari dari landasan perjuangan sebenar PMIUPM dengan tekanan ke atas beliau.

Pemilihan pimpinan Persatuan Mahasiswa Islam UPM 2011/2012 terkini selesai dengan posisi masing-masing Hazim selaku Presiden, Syakirin Md Zahar merangkap Timbalan Presiden, Ahmad Zulfadhli Ahmad Kamal sebagai Setiausaha Agung, Shahirah Hatta sebagai Setiausaha Kerja, Presiden D'Naim, Muhd Sufiyan Mohd Nor menyandang jawatan Bendahari, Aqilah Mukhtar sebagai Pengerusi Helwani, Siti Zulaikha Rusmadi selaku Timb. Pengerusi Helwani dan siswi berasal dari Sabah, Kartika Firman sebagai Timb. Bendahari.-PutraNews


Berita disediakan wakil PMIUPM dan disunting oleh PutraNews
Ranking: 5

{ 0 komen... read them below or add one }

Post a Comment

 
© Harian Putra | All Rights Reserved
D.I.Y Themes ByBelajar SEO